Jó hír, hogy a szaknyelvi vizsgák elsősorban nem a nyelvtani tudást mérik. Van azonban pár nyelvtani szerkezet, jelenség, amire jobban oda kell figyelni, mint egy általános nyelvvizsgán.
A grafikonleírásnál ilyen a múlt idő hibátlan használata – elsősorban a tendenciákat kifejező igéknél – és az összehasonlítások során használt szerkezetek, fokozott melléknevek.
Igeidők használata
Az angol nyelvben ez nem egy nagy kaland. Elsősorban arra kell ügyelned, hogy ha egy grafikonról beszélsz, ami 2012-2020 közötti adatokat taglal, véletlenül se jelen időt használj.
Röviden: ne felejtsd el a múlt időt használni.
Sokan próbálkoznak a Present Perfect- igeidővel is. Teljesen felesleges, hiszen olyan grafikon nem nagyon fordul elő a vizsgán, ami a vizsga időpontjáig mutatja az adatokat.
Röviden: Present Perfect igeidőt a grafikonelemzésnél nem kell használni.
Vannak olyan grafikonok, melyeknél általában a vizsgált időszak végén az adatok egy ’p’ vagy ’e’ betűvel vannak kiegészítve. Ez akkor fordulhat elő, ha a statisztikát pl. 2016-ban állították össze, és néhány adat a 2017-es, 2018-as évre vonatkozik.
Ebben az esetben egy előrejelzésről, várható tendenciáról van szó. A ’p’ a prediction (előrejelzés), az ’e’ pedig az estimate, estimated (felbecsülni, megbecsült) jelentéssel bír. Ilyenkor nyilván az az elvárás, hogy egyáltalán észrevedd ezeket az adatokat.
És az is elvárás, hogy ne úgy folytasd az elemzést, ahogy eddig, hanem fejezd ki, hogy itt becsült adatokról van szó:
According to the estimates, prices would rise in 2017 and 2018.
2017 and 2018 show a prediction. According to this, prices would rise by 5 %.
Az előző leckében a leggyakrabban használt igéket gyűjtöttem össze, most nézzük meg a múlt időket. Néhány kivételtől eltekintve az igék nagy része nem rendhagyó, tehát nagyon egyszerű a múlt idejüket képezni. Neked már csak annyi dolgod van, hogy megjegyezd őket.
Zárójelben szeretném megadni azt a bizonyos 3. alakot, ami nagyrészt a Present Perfect-hez kell, de még egyszer kiemelném, hogy ennél a vizsgafeladatnál erre nem lesz szükséged. Viszont hallásértésnél, olvasott szövegértésnél, vagy egy levélírásnál tudnod kell ezeket az alakokat is.
rise, rose (risen)
increase, increased, (increased)
go up, went up, (gone up)
recover, recovered (recovered)
fall, fell, (fallen)
decrease, decreased, (decreased)
go down, went down, (gone down)
stagnate, stagnated, (stagnated)
level off, levelled off, (levelled off)
hold firm, held firm, (held firm)
remain steady, remained steady, (remained steady)
change, changed, (changed)
fluctuate, fluctuated, (fluctuated)
reach, reached, (reached)
peak, peaked, (peaked)
bottom out, bottomed out, (bottomed out)
make up, made up, (made up)
account for, accounted for, (accounted for)
double, doubled, (doubled)
A „sallang”-részhez tartozó igék értelem szerűen jelen időben maradnak, hiszen ott nem az adott évekhez kötöd a mondanivalódat, hanem arról beszélsz, hogy az a bizonyos grafikon milyen adatokat tartalmaz, melyik évből származik, milyen forrással rendelkezik most, amikor beszélsz róla.
Igei és főnévi alakok
Azon kívül, hogy változatosabban használhatjuk azt a pár mondatszerkezetet amit a grafikonokhoz megtanultunk, a főnévi és igei alakok ismerete más feladatokban is előnyös lehet. Például egy olvasott vagy hallott szövegértést mérő feladatban ez a mondat szerepel: ‘Experts predict a further increase in oil prices‘, de a hozzá tartozó feladatban Neked egy igével kell kiegészíteni az adott mondatot: ‘According to experts oil prices will increase further‘.
Jó, ha tudod ezeket az alakokat variálni.
Az angol nyelvben ennél a feladattípusnál ez nem okozhat gondot, hiszen kevés dolog van, amit ezzel kapcsolatban meg kell jegyezned.
Az igék többsége használható főnévként is, ráadásul alig vagy nem kell megváltoztatni a szó formáját:
to increase – an increase
to rise – a rise
to decrease – a decrease
to fall – a fall
to change – a change
to level off – a level off
A go up – go down párosnak, a hold firm és a remain steady kifejezéseknek nincs ilyen főnévi alakja. Ez esetben a szinonimák alakjaiból kell választanod.
Ez az ismeret jól jöhet, ha például egy olvasott szövegértést mérő szövegben a ’go up’ kifejezés szerepel, de a hozzá tartozó feladatban Neked egy főnevet kell megadnod. Ha tudod, hogy ennek a kifejezésnek nincs főnévi alakja, akkor azt is tudod, hogy valamelyik hasonló szó főnévi alakját kell megadnod: an increase, a rise.
Vannak olyan igék, melyekből minimális változtatással tudsz főnevet képezni:
to stagnate – a stagnation
to fluctuate – a fluctuation
to recover – a recovery (javul, javulás – jellemzően egy mélypont után)
to develop – a development (itt: változik – változás)
to compare – a comparison (összehasonlítani – összehasonlítás)
Nézzük néhány példa arra, hogyan tudod választékosabban kifejezni magadat ezen alakok ismeretében:
Basic salaries increased slightly.
We can see a slight increase in basic salaries.
There was a slight increase in basic salaries.
After a stagnation basic salaries increased slightly.
Összehasonlító szerkezetek, melléknevek fokozása
Az összehasonlításoknál 2 kifejezés van, amit tudni kell. Az egyiket akkor használjuk, ha nyelvtani értelemben a melléknév nem fokozott alakban szerepel a mondatban (bár lehet, hogy a 2 összehasonlított dolog között van különbség, de nyelvtanilag a melléknévvel semmi sem történik):
The values in the UK were as low as in the USA.
The share of marketing was three times as much as the share of logistics.
A másik szerkezetet akkor használjuk, ha eltérő értékekről beszélünk, és a melléknevet ennek megfelelően fokozzuk:
Prices were a lot higher in Denmark than in Sweden.
We can see the highest food prices in Norway.
Ha Neked gondot okoz a nyelvtan ezen része, javaslom, hogy a gyakran előforduló szerkezeteket kifejezésekként, panelekként jegyezd meg és ne a nyelvtani szabály megértésére fordítsd az energiát.
as low as – ugyanolyan alacsony, mint
twice as high as – kétszer olyan magas, mint
three times as expensive as – háromszor olyan drága
twice as much as / twice as many as- kétszer annyi, mint
not as many as / not as much as – nem olyan sok, mint
not as low as – nem olyan alacsony
a lot more than – sokkal több, mint
lower than – alacsonyabb, mint
higher than – magasabb, mint
A fenti példákból is láthatjuk, hogy alapvetően csak pár melléknév használatos a grafikonoknál, ezt a párat kell tudni helyesen használni:
many/much – more – the most
few – fewer – the fewest (kevés, ha megszámlálható a főnév – pl. cég)
little – less – the least (kevés, ha nem megszámlálható a főnév – pl. pénz)
high – higher – the highest
low – lower – the lowest
small – smaller – the smallest
large – larger – the largest
Az összehasonlítások akkor érnek majd pontot a vizsgán, ha megfelelően helyezed őket mondatba:
If we compare the values of the countries, we can see that the share of France is twice as high as the share of Germany.
Ezt így is megfogalmazhatod:
If we compare the values of the countries, we can see that the share of France is a lot higher than the share of Germany.
Egy másik példa:
Comparing the values we can observe that the UK had the highest rate.
Compared to the other countries the rate of the UK was significantly higher during the whole period.
Ennyi lenne a nyelvtani anyag, amire oda kell figyelned.
Az alábbi kvízben ellenőrizheted az eddig hallottakat, olvasottakat.