5 dolog, ami célba talál
Megírtad a szakmai nyelvvizsga írásbeli részét. Talán már a hallott szövegértés feladaton is túl vagy. Napokon belül szóbelizni fogsz, és talán jól jöhetnek az alábbi tippek arról, hogy mi hozhat Neked jó pontokat a vizsga ezen részében.
Szaktudás
Mindig szívet melengető egy vizsgáztató számára, ha a szakmai nyelvvizsgán nem csak a nyelvtudás kerül előtérbe, hanem a szakmai tudás is.
Ha például egy szituációs feladatban egy termékhez a legmegfelelőbb hirdetési lehetőségeket kell megbeszélned a kollégáddal, elvárható, hogy mindegyik marketing eszközről és médiáról tudsz előnyöket és hátrányokat is mondani.
És az is elvárható, hogy meg tudod indokolni, miért a TV-reklámok a legdrágábbak (stáb, sugárzási idő stb.) ahelyett, hogy csak annyit mondanál, ezek a reklámok sokba kerülnek.
Szakmai szókincs
A legszembetűnőbb mind közül. Akkor is feltűnik, ha a vizsgázó nem rendelkezik ilyennel.
Viszont az is egyből lejön, ha valakinek van szakmai szókincse. És általában az már magában jó pontokat ér.
Nézzünk egy példát. Ha már a marketingnél tartunk… Mondhatod azt is, hogy ‘az új üzlethálózatot úgy hirdessük, hogy telefonon felhívunk sok embert, és elmondjuk nekik, hogy helló, itt megnyílt ez a kávézó, gyertek kávézni’.
A profi megoldás: ‘legjobb lenne telemarketinget használni, a célcsoport pedig legyen a helyben lakó fiatalok, 35 éves korig. Ezen kívül a közösségi médiákban is hirdethetnénk a kávézót.’
Ugye nem kell képzett vizsgáztatónak lenni ahhoz, hogy lásd a különbséget?
Folyamatos kommunikáció
Tudom, hogy nehéz kilépni abból a helyzetből, hogy Te ‘csak’ egy vizsgázó vagy és éppen ‘kikérdeznek’.
A szakmai nyelvvizsgán különösen fontos, hogy a lehető legjobban beleéld magad az adott szerepbe – így lesz életszerű.
Egy megbeszélésen, ahol a főnökkel kell vitáznod, vagy egy beszállítóval kell egyezkedned, esetleg egy panaszos ügyféllel kell zöldágra vergődnöd: folyamatos visszajelzésekre van szükség.
Nem életszerű, hogy a másik fél csendben végighallgat egy monológot. Ezekben a szitukban Te és a vizsgáztató egyenrangú fél vagytok. Sőt! Van, amikor Te vagy a felettese a vizsgáztatónak.
Nyilván ne szakítsd félbe a partneredet, de egyszerű, hétköznapi kifejezésekkel reagálj arra, amit mond. Akár a szakmai társalgás feladatban is.
‘Igen, értem’. Ház ez nagyszerű!’ ‘Így van’. ‘Rendben’. ‘Egyetértek’. ‘Jól hangzik’. ‘Jó ötlet!’. … hogy csak egy párat említsünk.
Ezért is érdemes ezeket a vizsgarészeket valakivel begyakorolnod akkor is, ha végig egyedül készültél a vizsgára.
Aktualitás
Ha gazdasági/üzleti nyelvvizsgára készülsz, illik tisztában lenni azzal, mi zajlik körülötted a világban – gazdasági értelemben.
Ha eddig nem is volt szokásod, a készülés során nézz bele néhány hírműsorba, vagy böngéssz ilyen jellegű tartalmakat az interneten.
Ha képben vagy, az a szakmai tudásodon is meglátszik majd. A szakmai társalgás feladatban simán kaphatsz egy Covid-dal kapcsolatos kérdést (annak gazdasági hatásai), vagy akár a homeoffice előnyeiről és hátrányairól is be kell számolnod.
Ezek a témák annyira frissek, hogy nem igen szerepelnek felkészítő anyagokban, korábbi vizsgafeladatokban.
Másrészről viszont a csapból is ez folyik, tehát nem nehéz tájékozódni. Ha van felkészítő tanárod, térjetek ki ezekre a témákra. Ha nincs, Te magad is utána nézhetsz pár dolognak.
Azt mondanom se kell, hogy hallott szövegértésnél, levélírásban és olvasott szövegértés feladatokban is előjöhetnek az aktuális témák.
Ötletesség
Amennyiben tájékozott vagy az aktualitások terén és nyitott szemmel jársz a világban – vagyis észreveszed a körülötted zajló dolgokat – az ötletek is jönnek majd a vizsgán.
Ha például a szituációs feladatban van egy vállalkozásod, ami mobiltelefonokkal foglalkozik, és arról kell beszélned, gondolj a legutóbbi mobilboltban tett látogatásodra: eszedbe fog jutni, hogy hol található, mekkora, hány alkalmazottja van és mivel foglalkozik (eladás, javítás, kiegészítők stb.).
Vagy jusson eszedbe egy nemrég látott dokumentumfilm, amiben éppen egy mobilok újrahasznosításával (szétszedés, összerakás) foglalkozó céget mutatnak be.
Ha meg egy új üzlet nyitási akciójára kell javaslatot tenned, gondolj vissza egy korábbi vásárlásra, és arra, hogy milyen akciókat kínáltak az üzletek. (árengedmény, ajándék minden termék mellé stb.)
0 hozzászólás