6. témakör: Értékesítés

 

Az általános – vizsgától független – nyelvhasználatban is jócskán megjelenik a téma

Külföldön történő vásárlás, utazás vagy reklamáció esetén.

Illetve akkor is, ha a eladóként egy külföldi vásárlót kell kiszolgálnod.

A munkahelyen használt szakmai angolban vagy németben a külföldi vevőkkel történő kapcsolattartás, a törzsvásárlók tájékoztatása egy új termékről vagy éppen egy szállítmánnyal kapcsolatos probléma megoldása  lehet az a szituáció, amikor ezzel a témával találkozol.

Egy általános nyelvvizsgán

annyiból más a nyelvhasználatod (a ’való világ’-tól eltérően), hogy bővebben fejted ki, miért egy adott üzlet a kedvenced,  mert ’bizonyítanod kell’. (Ha nincs ilyen üzlet, akkor kitalálsz egyet, vagy arról beszélsz hosszasabban, hogy miért nincs ilyen üzlet). Ott az a lényeg, hogy beszélj. Így tudják pontosan megmondani a vizsgáztatók, hogy tudsz-e az adott szinten idegennyelven beszélni.

A szakmai nyelvvizsga annyit tesz hozzá, hogy

egyrészt ’céges’ fejjel kell gondolkodnod (egy adott szituban nem Te vagy a vásárló egy könyvesboltban, hanem a céged a vásárló, amit Te képviselsz, és nem is magad miatt reklamálsz, hanem a cég vásárlói miatt), másrészt a szakmai ismeretekkel is tisztában kell lenned, látnod kell az összefüggéseket. (és akkor elérkeztünk oda, hogy egy szakmai nyelvvizsgára való felkészülés által hány % nyelvet tanulsz és hány % szakmai ismeretet.)

Egy általános helyzetben (vizsga vagy az élet) elmondhatod, hogy miért szeretsz online vásárolni. Egy szakmai helyzetben azt is el kell tudnod mondani, hogy ha a cégednek webboltja van, az miért jó a cégnek.

Amennyiben szakmai nyelvvizsgára készülsz, ez is egy olyan téma, amit IQ-ból nehéz megoldani. Nem azért, mert – a céges témával ellentétben – nincs tapasztalatod, hanem azért, mert nem tudod pontosan kifejezni, megnevezni a témakörhöz tartozó legfontosabb jelenségeket, folyamatokat. És ha még nem volt saját vállalkozásod, üzleted, nehéz kereskedői aggyal gondolkodni.

A keddi posztban egy angol és egy német szó magyarázatára voltam kíváncsi. Említettem azt is,

Miért fontos a szómagyarázat a szakmai nyelvben:

  1. megtanulhatod az adott szóhoz legszorosabban kapcsolódó, az adott szóra legjellemzőbb szavakat – így nagyon pontosan meg tudod majd fogalmazni a mondanivalódat
  2. szakmai ismereteket is elsajátíthatsz
  3. elősegíti a gördülékeny kommunikációt, hiszen a kommunikáció nem akad meg csak azért, mert 1 szó nem jutott eszedbe
  4. jobb eséllyel indulsz egy olyan nyelvvizsgán (mint pl. a Zöld Út), amelyen megengedett az egynyelvű szótár használata.

A posztban szereplő ’Stammkunde’ és ’regular customer’ szavak magyarázatát így lehetne megalkotni a legpontosabban:

         

 

A csütörtöki poszt is az értékesítésről szólt – kissé átvitt, de jó értelemben. A poszthoz tartozó képen egy kosár megbarnult banán volt látható.

Hogy hogyan jön ez a szakmai nyelvvizsgához?

Úgy, hogy több olyan helyzet is előfordulhat, ahol a képen szereplő ötletet fel lehetne használni. Például:

  • értékesítés, marketing: a kevésbé eladható termékeket adjuk féláron vagy ingyen
  • PR: a cégünk imázsát, megítélését nagyban növelné, ha nem dobnánk ki ezeket a banánokat
  • hulladékkezelés, élelmiszer-hulladék: így lehetne csökkenteni az üzletekben kidobott termékek mennyiségét
  • élelmiszerpazarlás, mint probléma (környezetvédelem): a kevésbé szép, kevésbé friss, de még ehető élelmiszereket is lehet ’értékesíteni’
  • eladás-ösztönzés: ha már nem olyan a minősége az élelmiszernek, adjuk oda csökkentett áron, így többet vesznek belőle

Egy felsőfokú általános vizsgán is hasznodra lehet ez az ötlet, amikor a termelők iránt érzett felelősségvállalásról beszélsz (ha már megtermelte azt a banánt egy gazda, ne kerüljön a szemétbe, legyen felhasználva – akkor is, ha a boltom kevesebb bevételre tesz így szert).

A laza szombati posztban is lehetett hasznos ötleteket szemezgetni.

Mondjuk ha egy általános nyelvvizsgán arról kell beszélned, miért nem szeretsz vásárolni – és akkor megemlítesz néhányat a filmen látható idegesítő vásárlók közül (az aprópénzed feltartja a sort, a fecsegős elálja a polcok közötti folyosót).

Vagy az önálló témakifejtésnél elmondod, hogy Te amúgy egy kuponvadász vagy, mert mindig megnézed, mi akciós.

Szakmai helyzetben a képzeletbeli üzletedben pl. egy új intézkedést kellene bevezetni, hogy igazodj a vásárlói igényekhez vagy megelőzz abból adódó problémákat: pl. az aprópénzes-esek kiszűrésére (rengeteg időt elvesznek) kell kártyás fizetést bevezetni, a szellem és a rágcsálós vásárlók miatt egy biztonsági őrt kell az üzletben alkalmazni stb.

Az értékesítés téma nagyon összetett.

Mivel Te magad is vásárló vagy a hétköznapokban, rengeteg saját tapasztalatból tudsz ötletet, mondanivalót gyűjteni.

Ha ezek a tapasztalatok, ötletek nincsenek rendszerezve, egy-egy témához kapcsolva, lehet, hogy nem is fog eszedbe jutni. Ehhez a rendszerezéshez jöhet jól egy nyelvvizsgafelkészítő könyv, kiadvány, tanfolyam, vagy tanár. Egyedül nehezen megy.

A szaknyelvi ’értékesítés’ témakör annyival bonyolultabb, hogy a témáknál nem csak a vásárló szemszögéből kell összegyűjteni az ismereteket, hanem az eladó, értékesítő szemszögéből is.

A téma rengeteg potenciális szituációt, kérdést, ötletet tartalmazhat, amit képtelenség leírni és összegyűjteni. Illetve le lehet, le is írták, több könyvben, de az már kőkeményen szakirodalom: értékesítésről, értékesítőknek, hogy hogyan csináld, ha ez a munkád.

Ezek jók egy szakembernek, de Neked lehet, hogy teljesen feleslegesek, hiszen Neked csak egy nyelvvizsga feladataihoz van szükséged némi alapvető ismeretre.

Amire egy gazdasági nyelvvizsgához, vagy a szaknyelvi óráidhoz a témával kapcsolatban szükséged lehet:

  • a legalapvetőbb, legfontosabb szavak és altémák az értékesítéshez (üzlettípusok, eladásösztönzés eszközei, online vásárlás, reklamáció, fizetési feltételek).

Az angol és német Gondolattérkép-gyűjteményben megtalálod ezeket– igaz, más 14 szakmai témával együtt.

  • reklamáció megfogalmazására, illetve a reklamációra való reagálásra szóban és írásban.

Az reklamáló levelekhez a Levélírás c. tréningek nyújthatnak segítséget (angol és német nyelven). Ugyanezeket az ismereteket a szóbeli szituációkhoz is fel tudod használni.

  • ötletek, ötletek, ötletek. Amennyiben erre lenne szükséged, a Szaknyelvi konzultáció folyamán személyre szabott segítséget kaphatsz: itt van lehetőség arra, hogy gyakorlás közben beszéljük át a lehetséges szituációkat, kérdéseket – és az ötleteket.

Sikeres nyelvtanulást!

 

    Ha szeretnél hozzászólni a fenti témához, tedd meg itt:

    0 hozzászólás

    Egy hozzászólás elküldése

    Kapcsolódó cikkek

    A próbavizsga

    A próbavizsga

    Miért érdemes próbavizsgát tenni egy ‘éles’ nyelvvizsga előtt? A bejegyzésben elolvashatod, milyen előnyökkel jár, ha először egy próba-nyelvvizsgára fizetsz be.

    Csöbörből vödörbe?

    Csöbörből vödörbe?

    Ahogy az egyetemisták és az idegennyelv tanulás helyzetét elnézem – szerintem igen. Nagyon is. 20 éve vagyok nyelvtanár egy egyetemen. 20 éve nézem a kínlódást az egyetemeken történő nyelvoktatással kapcsolatban – voltak jó pillanatok, döntések, de sajnos ezek nem voltak hosszú életűek. A bejegyzésben a jelenlegi helyzetről írom le a véleményem, remélem, sok gólyához eljut.

    10 dolog, amiből kiderül, vizsgaérett vagy-e

    10 dolog, amiből kiderül, vizsgaérett vagy-e

    Ha már meghoztad ezt a (helyes) döntést, hogy szakmai nyelvvizsgát teszel, ne puskázd el a lehetőséget. Sokan próba-szerencse alapon cselekednek: befizetik, hátha sikerül. Ha nem, max. elbukják a vizsga árát, és automatikusan befizetik a következő vizsgát – ami így halmozva azért nem egy kis összeg.
    Ha Te nem így szeretnéd intézni, – mert sokkal jobb dolgokra is el tudnád költeni a pénzt – és szeretnéd, hogy elsőre meglegyen a nyelvvizsga, olvasd végig az alábbi ’ellenőrzőlistát’.

    Egyedül nem megy

    Egyedül nem megy

    Nyelvvizsgára készülsz? Esetleg szakmai nyelvvizsgát szeretnél tenni? Tudod, melyik a legnehezebb feladat? A szakmai szituációs feladat. A bejegyzésből azt is megtudhatod, miért.