A FELKÉSZÜLT VIZSGÁZÓ
A legutóbbi nyelvvizsgáztatás alkalmával teljesen váratlanul egy üzenetet kapott a vizsgáztató társam egy kollégánktól, aki rendszeresen készít fel diákokat, hallgatókat általános és szakmai nyelvvizsgára. Mint utóbb számomra kiderült, ezek a fiatalok rendszeresen nálunk kötnek ki, amikor eljönnek a nyelviskolába vizsgázni.
Az üzenet lényege az volt, hogy a vizsgázók nagyon pozitívan élik meg a vizsgát, nem egy kínszenvedés nekik, hanem egy jó élmény.
Vizsgáztatói szemmel
Az egyik vizsgáztatói továbbképzés alkalmával (sok-sok évvel ezelőtt) a trénerünk többször is kihangsúlyozta, hogy a vizsgázónak ez a 15 perc (a szóbeli nyelvvizsga) jelent mindent. Vagy legalább is nagyon sokat. A diploma kézhezvételét, plusz pontot az egyetemi felvételinél, előléptetést vagy fizetésemelést a munkahelyen. Esetleg egy saját maga által kitűzött cél elérését.
Mivel a vizsgázó számára ez a 15 perc ilyen fontos, igyekezzünk mi, vizsgáztatók minden segítséget megadni, hogy ne rajtunk múljon a vizsgázó sikere. Legyünk türelmesek. Figyeljünk oda arra, amit mond. Segítsük a kérdéseinkkel. Ne arra világítsunk rá, hogy mit nem tud (még), hanem azt „szedjük ki” belőle, amire a nyelvi szintjén képes.
Ha izgul, nyugtassuk meg egyszerűbb kérdésekkel. Ha leblokkol, segítsük a kommunikációt. Legyünk megértőek – és még sorolhatnám, mi mindenre kell odafigyelni egy vizsgáztatónak.
Ez a pozitív élmény egyik része.
A másik része a vizsgázó felkészültsége. Az üzenetet küldő kolléganő tanítványai (akiknek a szóbeli vizsga egy pozitív élmény) egytől egyig felkészülten jönnek vizsgázni.
Itt nem arra gondolok, hogy mindent tudnak. Olyan nincs is.
Mivel egy nyelvvizsga nem azt méri, mindent megtanultál-e, hanem azt, meddig jutottál el a nyelvtanulásban. Ők eljutottak a középfokú nyelvtudásig, de a pozitív élményhez szerintem az is hozzátartozik, hogy nem izgulnak (annyira), nem lepődnek meg és nem sokkolódnak a feladatoktól.
Mert pontosan tudják, mit kell csinálniuk. Tudják, hogy mi a lényeg egy szituációs feladatnál. Begyakorolták, hogy nincsenek 1-2 szavas ’igen-nem’ válaszok – akkor sem, ha a vizsgáztató véletlenül eldöntendő kérdést tesz fel.
És ettől máris nem egy kérdezz-felelek lesz a vizsga, hanem egy beszélgetés, amelyben mindkét fél egyenrangú. (bármilyen furcsán hangzik is)
15 perc
Abszolút tudatosulnia kellene mindenkiben, aki nyelvvizsgára jelentkezik, hogy mindössze 15 perce van arra, hogy meggyőzze a vizsgáztatókat a B2-es szintű nyelvtudásról.
Itt 2 vadidegen embert kell meggyőzni, akik nem tudják, hogy Te egy visszahúzódó, félénk ember vagy – és ezért vagy szűkszavú – ők azt fogják látni, hogy nehézkesen beszélsz, sokat gondolkodsz és röviden válaszolsz. Egyik sem a sikeres vizsgázó jellemzője.
15 percbe nem fér bele, hogy gyakorlás nélkül mész el szóbelizni. Nem gyakorlod be, hogy a kérdésekre legalább egy összetett mondattal válaszolj. Nincs legalább 10-15 kulcsszó a témákhoz.
Amikor önállóan kell beszélned egy témáról (legyen az grafikon a szakmai nyelvvizsgán vagy egy téma önálló kifejtése az általános vizsgán) azt sem tudod, mivel kezd a mondanivalódat, mert egyszer sem gyakoroltad ezt a részt. Ha lassan beszélsz és ott kezdesz el gondolkodni, mit is mondj, nem fogod tudni végigmondani, amit akarsz.
Az sem fér bele, hogy a sikertelen vizsga után a következő vizsgadíj befizetésén kívül nem teszel mást, csak a szerencsében bízol.
A szerencsében ne bízz.
Aki évek óta vizsgáztat, 5 mondat után el tudja dönteni, van-e B2-es tudásod vagy sem.
A sikeres felkészülésnek egyik eleme a nyelvtudás. A másik, legalább ilyen fontos elem pedig az, ha tisztában vagy a vizsgafeladatokkal. Ha időt szánsz a gyakorlásra és segítséget is szerzel, a sikeres vizsgán kívül egy jó élménnyel is gazdagodhatsz.
Soha ne menj úgy vizsgázni, hogy nem tudod, mi vár ott Rád.
Sokan vannak, akik bevállalják, hogy egyedül készülnek fel egy nyelvvizsgára – vagy próba szerencse alapon úgy gondolják, jó jegyük van angolból vagy németből, és jelentkeznek nyelvvizsgára. Felkészülés nélkül.
Egy vizsga sikerességéhez azok a stratégiák is hozzájárulnak, melyekkel az egyes feladatokat meg kell oldanod. Lehet, hogy jó angolos vagy, de kifog rajtad az önálló témakifejtős feladat, mert nincs szerkezete a mondanivalódnak, így hamarabb elfogy az ötlet.
Egyedül nehéz begyakorolni az interaktív feladatokat, tehát előbb-utóbb találnod kell valakit, aki segít.
A Lépjünk szintet a nyelvtanulásban facebook-csoport többek között ezekre az esetekre jött létre. Ha csatlakozol a csoporthoz, egyszerűen teheted fel a kérdéseidet a feladatokkal, témákkal kapcsolatban – akár angol vagy német nyelvet tanulsz, akár tanítod ezeket az idegen nyelveket.
Amennyiben kifejezetten a gazdasági szaknyelvek érdekelnek (angol és német), akkor a @szaknyelvtrening Facebook-oldal lehet hasznos a számodra.
Sikeres felkészülést!
0 hozzászólás