Csöbörből vödörbe?

 

Ahogy az egyetemisták és az idegennyelv tanulás helyzetét elnézem – szerintem igen. Nagyon is.

Mi volt 2023 januárjáig?

A csöbör:

Az egyetemi diploma megszerzésé nyelvvizsgabizonyítványhoz kötötték. Az indok: a magyar diplomások idegennyelvi tudása alacsony.

A nyelvvizsga megszerzése azonban állítólag „túl nagy terhet jelentett az egyetemistáknak”. (Azt nem lehet tudni, hogy anyagilag, vagy képességileg.)

Annak ellenére volt ez nagy teher, hogy voltak nyelvi órák az egyetemen, voltak nyelvsulik, magántanárok, nyelvvizsgák – nyilván az utóbbiak pénzbe kerültek, de senki nem mondta, hogy diplomát szerezni olcsó dolog.

Megjegyzem: nem egy tanítványom volt, aki erején felül, de felkészült és megcsinálta. A küldetés tehát nem volt lehetetlen.

Végül jöttek a petíciók, a covid és más mondva csinált probléma (nem tudnak felkészülni, mert nem működnek a nyelviskolák – közben mindenki széttanította magát online. Sőt, online nyelvvizsgákat is szerveztek!)

Mindezek eredménye képpen jött az amnesztia, aztán a törvény: nem kell a diplomához nyelvvizsga. Sokan örültek, fellélegeztek.

A probléma, hogy a magyar diplomások idegennyelvi tudása rossz, ezzel nem lett megoldva. Szerintem.

Persze erre az a válasz, hogy a „nyelvtudás nem egyenlő a nyelvvizsgával”. De nem is ellentétes, és nagyon is összefügg a kettő.

Mindenki megkapta  a diplomáját (ha vannak is olyan egyetemek, szakok, ahol még kell nyelvvizsga, elenyésző a számuk) idegennyelvi tudás nélkül is.

 

Mi van most?

 

Egy bizonyos egyetemből tudok kiindulni, de mivel minden egyetem hasonlóan működik, máshol is ez várható. (Ha nem ezt tapasztalod, jelezd nekem a hozzászólásban.)

Most az van, hogy az egyetemeknek kötelezően szaknyelvet kell oktatni minden hallgató számára – nálunk 4 féléven át.

A ’minden’ hallgatóba beletartoznak a nappalis, és a levelezős hallgatók is.

Azt gondolnánk: végre! Stressz és nyelvvizsgakötelezettség nélkül lehet órarendbe építetten nyelvet tanulni. Biztosan jobb lesz. A diplomások nyelvtudása az egekbe szökken. Hiszen ez a cél.

Ugyanannyi nyelvtanár fog tanítani kétszer annyi hallgatót nagy csoportokban, a csoporton belül eltérő képességű hallgatók is lesznek.

Hatékonyságot tekintve szerintem kuka.

A levelezős hallgatók 30-40 fős csoportban kapják majd a nyelvoktatást, 2 vagy 3 szombat délután egy félévben. Hatékonyság itt is kuka.

És nem csak a hatékonyság lesz kuka. A motiváció is. Egyrészt kinek van kedve 40 ember előtt megszólalni angolul vagy németül?

Másrészt az egyetemi tanulmányaik során sokszor még kreditpontot sem kapnak a kurzusokért – akkor meg tök mindegy, hogy átcsúszik valaki 2-sel, vagy meggebed az 5-ért.

A hallgatóknak kötelezően ott kell ülniük a nyelvórákon, amiről tudják, hogy semmi értelme. Sokan lesznek, jobb vagy gyengébb tudású hallgatókkal együtt, és még csak nyelvvizsgázniuk sem kell a végén. Mi fogja őket motiválni?

A vödör:

Ugyanúgy nyűg lesz a hallgatóknak az egész nyelvtanulás, és ugyanúgy nem lesznek idegennyelven jól beszélő diplomásaink. (Idő kérdése, és elindulnak a petíciók, hogy egyáltalán ne kelljen semmilyen idegennyelvet se tanulni a felsőoktatásban.)

Azok pedig, akik továbbra is fontosnak tartják a jövőjük szempontjából a nyelvtudást, továbbra is erejükön felül, szabadidejükben, nem kevés pénzért fognak különórákra járni, tanfolyamokra járni.

Nyelvtanár lesz bőven, de nyelvvizsgázni már nem lehet majd bárhol, bármikor – a vizsgaközpontok sorra szüntetik meg a vizsgahelyeket a csökkenő vizsgázói létszám miatt.

    Röviden a gólyáknak a lényeg:

     

    Ha most kezded az egyetemet, számíts arra, hogy ha az egyetem nem is, de a karriered kérni fogja a nyelvtudást, és ezt lehet, hogy Neked kell megszerezned. Az is előfordulhat, hogy az egyetemi nyelvórákon kívül.

     

    Mit tehetsz, hogy segíts magadon?

     

    Figyelj oda a szaknyelvi órákon – valami hasznuk biztosan lesz.

    Ha az nem elég, marad a különóra, és a tanfolyam.

    Én úgy tudok Neked segítséget nyújtani, hogy a bejegyzéseimben (szaknyelv.sensei.hu), a közösségi médiás felületemen (@szaknyelvtrening) minden hónapban 2 olyan témával , és 1 olyan készséggel foglakozom, ami előfordulhat a szaknyelvi tanulmányaid (esősorban gazdasági) folyamán.

    Amennyiben csatlakozol a facebook csoportomhoz (Lépjünk szintet a nyelvtanulásban), esetleges kérdéseidet is fel tudod tenni, a posztokhoz is hozzá tudsz szólni – ezáltal interaktívabb lesz a segítségem.

    Sikeres nyelvtanulást!

     

      Ha szeretnél hozzászólni a fenti témához, tedd meg itt:

      0 hozzászólás

      Egy hozzászólás elküldése

      Kapcsolódó cikkek

      A próbavizsga

      A próbavizsga

      Miért érdemes próbavizsgát tenni egy ‘éles’ nyelvvizsga előtt? A bejegyzésben elolvashatod, milyen előnyökkel jár, ha először egy próba-nyelvvizsgára fizetsz be.

      6. témakör: Értékesítés

      6. témakör: Értékesítés

      Mennyire szakmai egy szakmai nyelvvizsga? A bejegyzésből megtudhatod, milyen ismereteket kell elsajátítanod az ‘értékesítés’ témakörhöz, ha szakmai nyelvvizsgára készülsz.

      Összeesküvés-elmélet?

      Összeesküvés-elmélet?

      Összeesküvés-elmélet? Nemrég az egyetemen bejött egy kollégám az egyik órámra, hogy a hallgatók között hirdesse a nemrég indult ’A jövő vezetői’ elnevezésű programot. Érdekes és nagyon vonzó dolgokat mondott a programmal kapcsolatban, nekem – nyelvtanárként – az...

      Levélírás 7 napos kihívás

      Levélírás 7 napos kihívás

      7 napon keresztül kaptál 1-1 kérdést az angol és a német üzleti levelek írásával kapcsolatban. Ha derekasan végigcsináltad a kihívást, bizonyára kíváncsi vagy a megoldásokra is. A bejegyzésben megtalálod a kérdéseket és a megoldásokat is.